Premieres on 19th July: Harry Potter and the Order of the Phoenix, The Good Night

Dějiny hollywoodských filmů- 2. část

11. března 2006 v 19:07 | -fantomas- |  .::Hollywood::.
V předchozím článku jsme skončili u prvního filmu se zvukem- The Jazz Singer, který byl ale namluvený pouze částečně.
V roce 1929 uvedlo studio Warner Bros. první celovečerní "stoprocentně" mluvený film nazvaný Světla New Yorku Brayana Foye. Náklady stály 23 000 dolarů a film vydělal zpátky téměř jeden milion dolarů. Ve snímku byly poprvé použity skryté mikrofony umístěné blízko sebe, například v květináčích, lampách či jiných dekoracích. Herce ale omezovaly v jejich akcích a projevu. Neustále museli dávat pozor, aby byli blízko mikrofonu. Natáčení v exteriéru nepřipadalo v úvahu, protože se venku nacházela spousta zvuků, které narušovaly kvalitu a srozumitelnost dialogu.
Od května 1928 přešla většina studií k synchronnímu záznamu zvuku a obrazu. Největší studio Warner Bros. se stále drželo na špičce. Kolem 20. let se stal Hollywood světovým centrem filmu. Tamější filmový průmysl zaměstnával v té době 42 000 lidí a na celosvětové produkci filmů se podílí více než dvaaosmdesáti procenty. Přesto většina studií, producentů a herců stále odmítá opustit éru němých filmů a přesídlit na zvuk. V čele odpůrců zvuku stál známý komik Charlie Chaplin. Ovšem ani ten nezabránil průniku zvučených snímků na filmový trh. Jak se říká: " Vývoj nezastavíš!"
Pro mnoho kvalitních herců s ne zrovna moc příjemným hlasem znamenal nástup zvukového filmu většinou konec kariéry. Filmová studia najímala odborníky, aby naučila ty nejlepší herce mluvit, ale ani ti nebyli schopni pomoci. S kariérou se tak mohla rozloučit například herečka Vilma Bankyová, partnerka Rodolfa Valentina, která pocházela z Maďarska a neuměla anglicky. Nejvýraznějším případem byl jeden z nejlepších herců němé éry John Gilbert, manžel Joan Crawfordové či Grety Garbo. Když obecenstvo slyšelo jeho neobvykle vysoký hlas, propukli všichni v hlasitý smích. Bohužel i pro něj skončila kariéra.
Mluvený film začal ohrožovat i celé Spojené státy, protože němý film byl mezinárodní. Každý mu rozuměl a titulky se daly snadno přeložit. Prudce se začaly rozvíjet domácí kinematografie, hlavně v Itálii, Francii a ve Švédsku. Hollywood se snažil na situaci zareagovat. Paramount v té době založil velké studio Joinville ve Francii, kde točil filmy v několika jazycích. Teprve v roce 1932 se situace s vynálezem dabingu změnila ve prospěch USA, hlavně Hollywoodu. Joinville se stal naprosto zbytečným a změnil se v obří dabingové centrum. Stále se zlepšuje zvuková kvalita filmů. Společnost Walt Disney použila roku 1940 ve svém filmu Fantasia poprvé v komerční praxi stereofonní záznam zvuku.
V období po druhé světové válce se na filmovém plátně objevila spíše evropská jména jako Trauffat, Rossellini nebo Fellini. Točili filmy úplně odlišné těm americkým. Souběžně začal v 50. letech velký rozmach televize, a proto se v USA zavíraly tisíce kin. V Evropě je situace o něco lepší, kina se ještě zatím neruší. Evropský herec Fellini sbíral velké úspěchy a na jeho filmy se stály obrovské fronty. Hollywood, který v posledních letech zůstával ve stínu evropské kinematografie přešel na jinou strategii. Začal natáčet velkofilmy. V této době vznikaly opravdové filmové lahůdky například Cid nebo Kleopatra. Felliniho filmy se najednou staly nemoderní a Evropa opět vzhlížela k Hollywoodu.
Od této doby je americký Hollywood snem každého začínajícího herce. Jsou to americké filmy, které určují světovou módu a dávají nám návod, jak se máme chovat k dětem, k rodině, k šéfovi. Jak říkají psychologové- Hollywood a jeho filmy "amerikanizují" naši planetu víc než cokoliv jiného.

-fantomas-
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama